Matkailumuistoja – Vacation memories

Muistelenpa tässä aikani kuluksi menneitä. Ensimmäisen kerran elämässäni pääsin ulkomaille vuonna 1979. Menimme äitini kanssa Rhodokselle. Reissu oli jännittävä, sillä pääsin ensimäistä kertaa lentämään ja etelän lämpöön. Matkasta jäi hyvät muistot. Jonain vuonna varmasti vielä käyn Rhodoksella katsomassa, miten paikka on vuosikymmenten saatossa muuttunut. 1979 olin 11-vuotias, nyt 45. Näkökulmakin on siis varmaan muuttunut vuosien varrella. Silloin katsoin Rhodosta lapsen silmin ja matkailu Rhodoksellakin oli vielä lapsen kengissä. Seuraava matkani oli 1980 Palma de Mallorcalle. Tykkäsin. Kävin siellä 1984, toissa- ja viime kesänä ja tykkäsin edelleen. Palman kaupunki on mahtava. Pidän Espanjasta ja sen kulttuurista. Olen jonkin verran opiskellut kieltäkin. Kirjoitin sen aikoinaan ensimmäisenä kaupungissani yo-kirjoituksissa ja hyvin meni. Sen jälkeen olen opiskellut sitä reilut kymmenen opintoviikkoa yliopistossa. Osaan sen verran, että matkailuasiat hoituvat. I tell here about my vacations during years. For the first time in my life I got abroad in 1979. We went with my mother to Rhodes. The trip was exciting because I got the first time, to fly to the south. That trip brings me good memories. Some year, I’ll probably visit Rhodes to see how the place has changed over the decades. 1979 I was 11 years old, now 45. My perspective, it is therefore probably changed over the years. 1979 I looked through the eyes of a child Rhodes and Rhodes tourism was still so small. The next trip was in 1980 in Palma de Mallorca. I liked. I went there also in 1984, before last and last summer and loved it still. Palma city is awesome. I like Spain and its culture. I have studied Spanish a little, for some years.

Palma de Mallorca 2011

Seuraava kohde kesällä 1981 oli Torremolinos. Ihan kiva, muttei minusta Aurinkorannikon fania ainakaan silloin tullut. Kävin retkellä Marokossa. Marokosta jäi mieleen outo haju kaduilla ja takapuolta taputtelevat kauppiaat. Ei tee mieleni enää Marokkoon…Aurinkorannikolla voisi olla mukava käydä jossain muussa kohteessa kuin Torremolinos. Talvella 1983 menin tätini kanssa Gran Canarialle Las Palmasiin. Tykkäsin! Kävin siellä vuosien varrella kymmenen kertaa. Nuorena tyttönä siellä riitti huvituksia. Salsat tuli tanssittua ja hauskaa oli. Las Palmasissa yhdistyvät kaupunki- ja rantaloma. Keskitalvella sää voi kuitenkin tuottaa pettymyksen. Loka- ja marraskuu sekä maalis- ja huhtikuu ovat hyviä aikoja käydä siellä. The next trip was to Torremolinos in 1981. It’s nice, but I think I don’t fancy to travel to Torremolinos anymore. I went to a day trip in Morocco. From Morocco I remember a strange smell in the streets and the merchants who tweaked my backside. I don’t miss to Morocco … Costa del Sol could be a nice place to visit, but some another city than Torremolinos. In winter 1983 I went with my aunt to Gran Canaria Las Palmas. Loved it! I went there over the years, ten times. As a young girl there was enough entertainment. Salsa was danced and I had fun. Las Palmas is a mix of city and beach holiday. In mid-winter weather can cause disappointment, however. October, November, March and April are good times to go there.

Las Palmas (kuva on MVphotosin kuva)

Kerran vietin kahden viikon loman myös Gran Canarian Playa del Inglesissa. Ei sekään ollut hassumpi paikka, mutta sieltä ei kyllä aitoa espanjalaisuutta / Kanariaa löydä. On enemmänkin huvittelupaikka. Kerta siellä oli ehkä riittävästi. Jonain talvena kävin Puerto de la Cruzissa, Teneriffalla. Paikka oli mielestäni ihan ok, mutta mitään  kaipuuta matkustaa sinne toiste ei minuun jäänyt. Kiersin koko saaren ympäri. Hienoja maisemia sieltä kyllä löytyy. Once I spent a two week holiday in Gran Canaria, Playa del Ingles. Not even that was not a bad place, but it isn’t really a genuine new Spanish / Canary find. One time there was probably enough. One winter I went to Puerto de la Cruz, Tenerife. I think the place was okey, but I don’t desire to travel there another time. I went around the whole island. Some great scenery there can be found.

Puerto de la Cruz (kuva ei ole omani, vaan netistä)

Jossain välissä on tullut Tallinnassa käytyä useampaan kertaan ja muinaisessa Leningradissa. Uudistuneessa Pietarissa en ole käynyt. Joskus 90-luvulla kävin Prahassa, joka oli ihan hieno kaupunki. Siellä eksyy helposti, koska kaupunki on sokkeloinen ja talot korkeita, joten on vaikea hahmottaa, missä on. Kävin myös Amsterdamissa. Se oli mukava reissu ja hieno kaupunki. Ostin sieltä kotiin kimpun tulppaaneja, jotka kestivät tuoreina kaksi viikkoa. Kävin mieheni kanssa ensimmäisellä yhteisellä matkallamme 1990 Kyproksen Limassolissa. Se oli kohtalokas reissu. Jokin ”öttiäinen” pisti nilkkaani, joka tulehtui ja laukaisi minussa selkärankareuman. Kuukausi meni pyörätuolissa, seitsemän kainalosauvoilla ja ensimmäisen vuoden yliopisto-opinnot jäivät väliin sairastelun vuoksi. Syön lääkkeitä selkärankareumaan loppuikäni. Välillä tauti on vaivaamatta vuosikausia, sitten se taas iskee. Pari vuotta sitten jouduin jälleen käyttämään kainalosauvoja. Stressi sairastutti. Elämän pitäisi olla tasaista, ei stressiä. Kyprokselle en enää toiste halua. Vaikken olisi reissulla sairastunutkaan, en silti haluaisi sinne toiste. Paikka ei ollut minun makuuni. Kyprokselta teimme risteilyn Israeliin ja Egyptiin. Kävimme Jerusalemissa, Betlehemissä ja Kairossa. Ne olivat hienoja paikkoja. Some years I’ve visited Tallinn and the ancient Leningrad. The renovated St. Petersburg, I have not visited. Sometimes, in the 90’s I went to Prague, which was really a great city. There’s easy to get lost, because the city is a rambling high houses, so it is difficult to see where you are. I also went to Amsterdam. It was a nice trip and a wonderful city. I bought a bouquet of tulips from the home, which stayed fresh for two weeks. I went with my husband for our first common journey in 1990 to Limassol, Cyprus. It was a fateful trip. Some insect bit my ankle, which became infected and triggered in me ankylosing spondylitis. Month I attended in a wheelchair, seven with crutches, and the first year of my university studies was cancelled due to ill health. Now I have to eat medicines rest of my life. I can feel well without trouble for years, then it strikes again. A couple of years ago, I had to use crutches again. Stress sickened. Life should be smooth, no stress. Cyprus, I no longer want to repeat. Even though I wouldn’t have got ill, it wasn’t a place to my taste. I don’t want there again. From Cyprus we took a cruise to Israel and Egypt. We went to Jerusalem, Bethlehem and Cairo. They were great places.

Joskus 90-luvulla kävimme mieheni kanssa pohjoismaisilla kadettipäivillä Kööpenhaminassa ja Oslossa. Muuten vain muutaman kerran Tukholmassa. 1997 olin viikon Tokiossa. Mieheni oli Japanissa viisi viikkoa työnsä vuoksi. Tokio oli todella siisti kaupunki, kallis ja ihmiset äärettömän auttavaisia. Naisena kyllä huomasin Japanin olevan miesten valtakunta. Kun menin Tokioon hotelliin, jossa mieheni oli jo pari viikkoa asustellut, hotelliemäntä selvitti minulle ensi töikseen pyykkituvan ja kuivaushuoneen sijainnit ja toiminnot. Kun menimme syömään, miehelleni avattiin ovi ja vedettiin tuoli. Mieheltäni kysyttiin, mitä minä haluan syödä. Koin olevani ilmaa japanilaisessa yhteiskunnassa. Keväällä 2000 menimme mieheni kanssa viikoksi Washingtoniin. Hallintokaupunki. Todella pitkät välimatkat joka paikkaan. Naiset kulkivat kaduilla tyylikkäissä jakkupuvuissa lenkkarit jalassa. Avokkaat olivat ilmeisesti kassissa. Eipä niitä etäisyyksiä piikkareissa jaksa kävellä. 2001 kävimme kuuden päivän reissulla Lontoossa. Sitä ennen olin käynyt viikon reissulla Englannin maaseudulla kyläilemässä sukulaisteni luona. Lontoo on hieno kaupunki. Tykkään vanhoista rakennuksista, pubitunnelmasta, vaikken juo olutta. Kävimme katsomassa Cats-musikaalin, jonka mieheni nukkui alusta loppuun. Hooh! Lontoosen haluan viedä lapset joskus. Sometimes, in the 90’s we went with my husband to the Nordic cadet meeting in Copenhagen and Oslo. Otherwise, only a few times in Stockholm. 1997, I was one week in Tokyo. My husband was in Japan five weeks because of his work. Tokyo was a really neat town, expensive, and people are extremely helpful. As a woman, I noticed the Japanese culture is made for men. When I went to Tokyo to the hotel where my husband had already lived in a couple of weeks, hostess explained to me the first thing laundry room and drying room locations and functions. When we went to dinner, they opened the door and pulled a chair for my husband. A waiter asked my husband what I want to eat. I felt as if I were nobody in Japanese society. In spring 2000, we went with my husband for a week to Washington. it’s an administration city. There are really long distances from one place to another. Women had stylish clothes, but walked through the streets in sneakers. Their better shoes were apparently in their bag. 2001 we had a six-day trip to London. Before that, I had gone a week trip to the English countryside visiting my relatives. London is a great city. I like old buildings, a pub atmosphere, even if I don’t drink beer. We went to see the musical Cats, which my husband slept from the beginning to he end. To London I would like to take the kids with me sometimes. 2002 kävimme Pariisissa. En olisi uskonut, että se on niin upea kaupunki. Upea ja mahtipontinen. Napoleon osasi asiansa, kun halusi sinne leveät bulevardit ja komeat sillat. Pariisissa on ihanaa istua katukahvilassa aamulla rapean croissantin ja kahvin kera. Versaillesissa tuli myös käytyä. Melkoinen nähtävyys! Pariisiin voisin kernaasti mennä toistekin. Eiffel-tornissa oli mieheni työhön liittyvä päivällistilaisuus. Olin suunnilleen ollut nälässä koko päivän ko. tilaisuutta varten. No, tarjolla oli etanoita ja ostereita. Sen verran juntti olen, etten noita herkkuja osannut ollenkaan arvostaa. Huh. Hiki tulee, kun ajattelenkin! Nälkähän siinä jäi! 2009 menimme koko perheen reissulle viikoksi Kreetan Haniaan. Se oli pettymys. Poikani sairastui johonkin mahapöpöön jo kolmantena päivänä ja oli tosi kipeänä. Kiersimme saarta autolla ympäriinsä kolmena päivänä. Nähtyä tuli paljon, mutta Kreeta ei ole minua varten. We went to Paris in 2002. I wouldn’t have thought that it is such a wonderful city. Spectacular and flamboyant. Napoleon knew his case, when he wanted there wide boulevards and grand bridges. It’s lovely to sit in Paris having crispy croissant and coffee in a street cafe in the morning. I visited Versailles too. Quite a sight! To Paris, I could gladly go again. In the Eiffel Tower we had a dinner which was a part of my husband’s work.Well, there were snails and oysters. Sorry, not to my taste! 2009 we went to a family trip for a week in Chania, Crete. It was a disappointment. My son fell ill  already on the third day and was really sick. We drove around the island by car for three days. Unfortunately Crete is not for me. 2010 menimme taas koko perheen voimin Italian Pesaroon. Kolme päivää oli kaatosade, mikä hieman latisti tunnelmaa. Positiivista reissulla olivat hyvät retket. Kävimme San Marinossa, joka oli mielenkiintoinen nähtävyys. Lisäksi kävimme Venetsiassa ja Firenzessä. Hienoja paikkoja. 2011 olimme koko perhe Mallorcan Palmanovassa viikon. Meillä oli loistava hotelli, upea sää koko loman ja ajelimme avo-Minillä ympäri saarta. Hieno reissu ja kyllä Espanja on se mun paikka, vaikka Baleaareista onkin kyse. Se oli täydellinen loma.

Hotellimme Mallorcalla – Our hotel in Majorca

Viime kesänä 2012 olimme kolme päivää Roomassa ja sen jälkeen Välimeren risteilyllä Costa Serenalla. Roomassa riittää nähtävää ja vielä jäi paljon näkemättä. Risteilyllä kävimme Sardinialla, Ibizalla, Mallorcalla, Marseillessa, Savonassa, josta teimme retken Monacoon. Laiva oli upea ja kohteet mukavia. Teimme kaikista muissa pysähdyspaikoissa retken paitsi Mallorcalla, jossa olimme jo olleet.

Rooma – Rome

2010 we went again with the whole family to Pesaro, Italy. Three days of torrential rain, which put a little damper on the mood. On the positive side trip excursions were good. We went to San Marino, which was an interesting sight. In addition, we went to Venice and Florence. Nice places. 2011 we had the whole familyvacation in Palma Nova, Majorca for a week. We had a great hotel, great weather throughout the holiday and we drove with  the open Mini around the island. A great trip, and yes Spain is the place for me, even though Mallorca is a part of the Balearic Islands. It was the perfect vacation. Last summer 2012 we had three days in Rome and then Costa Serena cruise in the Mediterranean. In Rome there is plenty to see. On the cruise we went to Sardinia, Ibiza, Majorca, Marseille, Savona, from where we made a trip to Monaco. The ship was gorgeous. We had excursions in all the other stopping places, except in Majorca, where we had been. We went to eat paella and have some sangria in Palma.

Monaco

Seuraavasta matkakohteesta ei ole vielä tarkkaa tietoa. Voi olla, että menen keväällä mieheni mukana Floridaan. Saa nähdä. Näin vuorotteluvapaalla ei tuota rahaa ole liikaa… Siinä oli elämäni matkat. Haaveilen jonain päivänä meneväni New Yorkiin ja Barcelonaan. Alpeilla olisi myös kiva käydä, Itävallassa tai Sveitsissä. Vielä tuli mieleen yksi huvittava yksityiskohta matkoistani mieheni kanssa kahden. Niin Lontoossa, Pariisissa, Washingtonissa, Tokiossa, Oslossa kuin Kööpenhaminassakin olemme käyneet sotamuseossa. Mieheni suureksi harmiksi ko. museo oli suljettu viime kesänä Roomassa. ( Kyllä harmitti ;O) .. hii!) Nyt annan kaikille blogissani vieraileville vapaaehtoisen haasteen: Kerro elämäsi matkoista! Olisi mukava lukea näin talvipäivien ratoksi ihmisten matkoista ja kokemuksista ko. kohteissa. I don’t know exactly where to travel next. It may be that I’m going to Florida with my husband in the spring. We’ll see. This free time doesn’t make money too much … That was my life journeys. I dream of one day on going to New York and Barcelona. Alps would also be nice to go, Austria or Switzerland. Still came to mind is one amusing detail of my travels with my husband. As London, Paris, Washington, Tokyo, Oslo or Copenhagen we have visited the war museum. Unfortunately the war museum was closed last summer in Rome. ( How sorry I was… ;O) Now I will give all my blog visitors to volunteer challenge: Tell about your journeys! It would be nice to read about people’s journeys and experiences in their journeys.

35 thoughts on “Matkailumuistoja – Vacation memories

1. Monenmoista reissua olet tehnyt! Olen kertonut matkoistani ahkerasti blogissa, tosin suurin osa on jäänyt vuodatukseen. Hiljakseen jotakin sieltä haen bloggeriin ja katson kuvat uudelleen kadonneiden tilalle. Matkoja on aina kiva suunnitella, tehdä ja myös muistella 🙂

2. You and I have been to some of the same places. :o) I've also been to Rhodes, Paris, Venice and, of course, Washington DC! I posted my questions and answers on my blog.

3. oj,vad många platser du har besökt
    jag har inte haft möjlighet att resa lika mycket
    är man ensamstående med 2barn så går det bara inte att få ihop pengar
    men några av platerna har jag faktiskt besökt nu på äldredar
    Gerkland och dess övärld är den stora favoriten.
    Mallorca besökte jag och en kompis 1968.
    Tunisien,Marocko ,har jag besökt tillsammans med min mamma och döttrarna.
    Madeira där firade jag min 60årsdag år 2008
    Egyptien där firade vi älsta dotterns 40årsdag år 2011 vi var i Kairo den dagen som revolutionen bröt ut.
    Gran Canaria och Teneriffa med vänner.
    en bilresa runt i Europa har jag gjort tillsammans med en man som jag hade sällskap med i 5år kan säga att resan slutade med att vi blev osams,
    Norge med sina fjordar är en av de vackraste platserna som jag har besökt.
    till våren planerar jag och U,dottern som jag delar huset med,att resa till Holland och titta på alla tullpaner
    ha det så bra
    maggan

4. Joo, matkailu on mukavaa. Rahavarat ikävästi rajoittavat sitä..

5. Oli kiva lukea matkoistasi. Hurja juttu tuo ötökän kanssa kohtaaminen Kyproksella. Jostain syystä en ole koskaan käynyt Kanarialla, mutta siellä on kuulemma upeita maisemia ja patikointireittejä.

6. Nice that you accepted my challenge. I visited you. You had interesting questions and answers, Tammy!

7. Du har ju rest mycket. En bilresa i Europa vore jättekul!

8. Minunkin viime reissusta Kanarialle on jo 17 vuotta. Niin se aika menee…

9. Tosi kiva ja mielenkiintoinen postaus!
    Minunkin ensimmäinen matkakohde oli Rhodos ja muitakin samoja kohteita matkojemme varrella on ollut:)
    Tämä on niin kiva haaste että voisin tehdä sen vielä jossain vaiheessa:)

10. Ihania matkakuvia,minun ensimmäinen matka kohde oli Inglis,monessa samoissa paikoissa olen käynyt kuin sinäkin,ihana postaus ♥

11. Moikka!!!
    Hurjasti olet matkustellut ja monet maat jo nähnyt, kyllähän niitä tietysti tässä maailmassa riittää, tuskin koskaan ennättää kaikkia nähdäkään. Meillä on vanhin tyttö matkakärpäsen purema, tulee huomenna Australian monen kuukauden matkalta:) Itsellämme hyvä jos joka kolmas vuosi päästään jonnekin kauas;) Ihania matkoja sinulle jatkossakin!

12. Mitäköhän niitä on mitä ollaan käyty; Tallinna,Riika, Tukholma, Amsterdam.
    Kanariat kolmisen kertaa, Kypros, Portugal, hmmm.. oliko vielä, muisti on lyhyt. Ainakin nämä;)

13. Oletpas kierrellyt maailmalla:)
    Minä tykkään kovasti lueskella muiden matkakertomuksia ja katsella kuvia.

Itse en ole moneen paikkaan päässyt reissaamaan,kun tulot ovat sen verran pienet,mielelläni kävisin enemmänkin ulkomailla.

Viime vuosina olemme säästäneet aina pari vuotta kerrallaan ja tinkineet arjen kuluista,jotta koko perheemme on päässyt mukaan matkalle 🙂

Seuraavan reissun teemme kylläkin miehen kanssa kahdestaan kunhan vain tästä tervehdyn ja hoidot loppuvat,koska tänä vuonna on meidän 20-vuotis hääpäivämme. Mutta se reissu siirtyy kyllä tuonne vuoden 2014 puolelle.

14. What a great post! You travelled a lot! All those place are beautiful destinations!

15. Matkoja on mukava suunnitella ja muistella. Kaikista mukavinta on olla matkalla..

16. Ihania matkakuvia ja kertomuksia!
    Mekin ollaan matkusteltu aika paljon, enimmäkseen Euroopassa ja Afrikassa.
    Ja aina tekisi mieli lähteä uudelleen. 2012 käytiin Tallinnassa ja Sisiliassa, tänä keväänä mennään ainakin Israeliin.
    Kivoja matkojen suunnitteluja, -lähtöjä ja -muisteluita sinulle!

17. Kyllä se on mukavaa, jos on jokin kiva matka odotettavissa. Kiva, kun tulit vierailulle!

18. Noista 80-luvun matkoistasi olen tainnut joskus kuullakin… 😉

Oma elämäni matka oli varmasti viikko Kairossa v. -92. Kaikenlaista nähtävää ja koettavaa kaupunki täynnä eikä vähiten siksi, että matkamme alla surmattiin bussilastillinen saksalaisturisteja, joten kaupunki oli täynnä konekiväärein varustettuja sotilaita.

Kanarialle ja Kreikkaan suuntautuvilta matkoilta ei kovin paljon erityisiä muistoja ole jäänyt, koska kohteet ovat niin samanlaisia. Haluaisin nähdä Monet´n puutarhan Ranskassa, käydä Euroopan kaupungeissa muutenkin. USA ei jostain syystä kiinnosta.

Mukavaa maanantaita!

T. Sari

19. Mielenkiintoista lukea kokemuksistasi. On se Japani eksoottinen paikka…

Hauska sattuma muuten, minua kiinnostaa sotamuseot, samoin herra Harmaakarhua (lukenut pääaineenaan historiaa) ja useassa sellaisessa onkin tullut käytyä. Omista matkoista Madeira on ollut todella lumoava, Portugalissa Ja Lissabonissa olen ollut usempaa kertaa, samoin Roomassa, jossa riittää nähtävää. Postiiivisina kokemuksina on jäänyt mieleen myös Lontoo ja Pariisi.

20. Sanotaanko, että pärjäisin reissuissa hyvin ilman sotamuseoita…no Tokion museo oli ihan mielenkiintoinen.

21. Eksyin tänne vahingossa ja olipas kiva lukea matkoistasi. Olen käynyt joissain samoissa paikoissa kuin sinäkin ja sitten taas ihan muissa. Haaveilen edelleen että pääsisin vielä joskus Egyptiin, Roomaan, Ateenaan, Perun Andeille (Machu Picchu) ja tietysti ikirakkauteeni, Lontooseen taas uudelleen. USA olisi mielenkiintoinen kokonaisuudessaan – kiertomatkana. Siihen tuskin koskaan rahat tulevat riittämään, joten sen voin jättää pelkäksi haaveeksi. Muut onnistuisivat vielä, kun saisi vain aikaiseksi lähteä. Mies ei tykkää ulkomaanmatkailusta, joten pitäisi lähteä yksin tai jonkun kaverin kanssa. Minun matkakertomukseni löytyy linkistä.

22. Minäkin olen haaveillut joskus Etelä-Amerikasta, mutta on niin kaukana ja kallis…

23. You've been all over Satu! I haven't been in any of the places you mention. Does winter make you dream about going on a sunny vacation…???? 😉
    Bye,
    Marian

24. Todella mukava postaus matkoistasi. Oli mielenkiintoista lukea. Aika paljon oli tuttuja kohteita, jossa on itsekkin tullut käytyä. Seuraava matkami on Roomaan syntymäpäiviä viettämään.

25. Jenkkeihin tekisi mieli;haluaisimme nähdä Grand Canyonin,Yellowstonen, käydä casinolla Las Vegasissa jne,mutta saas nyt sitten katsoa minne lopulta päädytään 🙂

Ilahdun kommenteista. Kiitos, kun kommentoit!